نكته های كلیدی در مدیریت كلاس درس

نكته های كلیدی در مدیریت كلاس درس

 

سعی كنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید ، نه به نداشته های آنان.

 همه به محرك نیاز دارند ، تشویق نوعی محرك است .

اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد ، از آن درس و كلاس راضی است .

انتقاد سازنده را همیشه با بیان یكی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز كنید.

رفتار را سرزنش كنید ، نه شخصیت را . شما را دوست دارم ، اما كار شما را دوست ندارم .

برای تسلط بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم .

همه ی شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آن ها نداشته باشیم .

در وجود دانش آموز ضعیف یا بد ، خوبی ها را بجویید و آن ها را تقویت كنید.

هرگز دانش آموز را به كاری كه نمی توانید ، تهدید نكنید؛ چرا كه او طرف برنده خواهد شد.

فرمول تنبیه را پاك كنید و فرمول تشویق را جایگزین كنید.

بهداشت كلامی خود را رعایت كنید.

دانش آموزان آن گونه كه ما می خواهیم نمی شوند ، بلكه آن گونه كه هستیم می شوند

برای رسیدن به هدف های خود در كلاس ، مثبت فكر كنید.

برای اثر گذاری بر دانش آموزان ، ابتدا باید بر خواسته های آن ها توجه كنید .

 

چطور كودكان را به مطالعه علاقه‌مند كنیم؟

تحقیقات نشان داده است بیشتر كسانی كه به كتاب و كتابخوانی علاقه دارند والدینی داشته‌اند كه در دوران كودكی لحظات شیرین و گرمی را در هنگام خواندن داستان‌ها برای آنها ساخته و پرداخته‌اند.
توصیه‌های زیر را به كار گیرید تا كودكان خود را جذب مطالعه كنید، به طوری كه كتاب را بهترین دوست خود بدانند و از آن جدا نشوند.

 1- زمان خاصی را به عنوان زمان خواندن داستان در نظر بگیرید : این مورد به خصوص برای كودكان نوپا بسیار مهم است. زمان قصه‌سرایی نبایدطولانی باشد، در اینجا كیفیت از همه چیز مهمتر است، اما سعی كنید آن را به صورت برنامه‌ای منظم در هر روز دنبال كنید.

2 - كتاب‌هایی را انتخاب كنید كه خودتان از خواندن آنها لذت می‌برید، زیرا عدم علاقه شما، به خوبی در آهنگ كلام شما منعكس می‌شود.

3 - به خاطر داشته باشید كه اغلب سطح شنیداری كودكان بالاتر از سطح خواندن آنهاست: پس فكر نكنید ممكن است كودك شما كه در گروه سنی الف قرار دارد از شنیدن كتاب‌های گروه سنی ب، ج یا بالاتر لذت نبرد.

4 - همیشه قبل از خواندن، عنوان كتاب و نام نویسنده آن را اعلام كنید.

5 - داستانی را كه می‌خوانید در ذهن خود تجسم كنید: مناظر را در ذهن خود ببینید، حتی زمانی كه كتاب هیچ گونه تصویری ندارد. این كار باعث می‌شود كه داستان را به زیبایی و واضح تعریف كنید.

6 - در حین خواندن از تنوع استفاده كنید: متناسب با داستان، تن صدای خود را بالا و پایین ببرید، با دستان و اعضای صورت خود اشارات گوناگونی پدید آورید. همه اینها در جذاب‌تر كردن داستان برای شما و فرزندتان كمك می‌كند.

7 -بسیاری از كودكان از«خواندن مكرر» یك داستان لذت می‌برند.

8 -كودكتان را تشویق كنید كه صفحات را ورق بزند، یا حتی عباراتی كه بلد است را بخواند: هر دوی شما می‌توانید با افزودن دیالوگ‌های جدید، صداهای متفاوت و اشارات مختلف به آن شاخ و برگ دهید.

9 - به آرامی بخوانید: در حین خواندن، سؤالاتی بپرسید و به پرسش‌های كودكتان پاسخ دهید. به عكس‌ها اشاره كنید و در مورد تصاویر كتاب بحث كنید. از كودكتان بپرسید: «فكر می‌كنی بعد از این چه اتفاقی خواهد افتاد؟»

10 - فعالیت‌های اضافه و متناسبی با فضای داستان، ارائه كنید: كارهایی مثل آشپزی یا درست كردن كاردستی كه با داستان شما متناسب و هماهنگ باشند یا فعالیت‌هایی كه خواندن را به عنوان بخشی از علوم و فنون غنی ادبیات شكوفا سازند و به پیشرفت در یادگیری مهارت‌های ادبی منجر شود.

11 - در زمان داستان با كودك خود مدارا كنید، اما در عین حال جدی و محكم باشید: چنانكه كودك شما نسبت به خواندن كتاب‌ بی‌میل است اجازه دهید در این حین نقاشی بكشد. شاید حتی بتواند یك نقاشی از فضای داستان بكشد!

12 - با آموزگار كودكان صحبت كنید یا به كتابخانه منطقه‌تان بروید تا از پیشنهادها و تجربیات آنها در این رابطه بهره‌مند شوید: به این وسیله فهرست‌های گوناگونی از كتاب‌های مختلف خواهید یافت و شاید حتی آنها بتوانند كتاب‌هایی كه خواندن بلند آنها برای كودكان اثربخش بوده است را به شما معرفی كنند.

خواندن، یك فعالیت تفریحی است شما فقط روزانه 15 دقیقه برای آن وقت صرف‌كنید و از نتیجه سود بخش آن برای خود و فرزندانتان تا آخر عمر بهره بگیرید.

چطور معلمی کارآمد در کلاس باشیم؟

معلم کارآمد و اثربخش فردی است که علاوه بردانسته‌های علمی، توانایی مدیریت کلاس درس خود را داشته باشد و با توجه به موقعیت و ویژگیهای دانش‌آموزان شیوه مدیریتی متناسب با آن را انتخاب می‌کند.
در بعضی از مواقع شرایط کلاس ایجاب می‌کند جوی دوستانه و صمیمی حاکم شود و در زمان دیگر اقتدار معلم و سخت‌گیری‌های او زمینه مناسب برای پر بار بودن کلاس خواهد بود.

معلم با ذکاوت و توانمند در عین حالی که در كلاس جوی آرام فراهم می‌کند در جهت رسیدن به هدفهای آموزشی خود گام موثری بر‌ می‌دارد و رعایت نکات زیر می‌تواند در كارآمدی ‌او موثر باشد.

1. قبل از شروع كلاس هدف خود را از ارائه محتوی درس مشخص ‌سازید.

2. با یک‌ برنامه‌ریزی دقیق و داشتن طرح درس مناسب وارد کلاس شوید.

3. دانش آموزان را از هدف آموزشی خود آگاه سازید.

4. از دانسته‌های دانش‌آموزان خود نسبت به محتوای آماده برای تدریس آگاه شوید و متناسب با آن تدریس خود را شروع کند.

5. در هنگام ارائه مطالب از مباحث جذاب و علمی جهت تفهیم مفاهیم استفاده کند.

6. شیوه تدریس خود را متناسب با محتوای مورد نظر انتخاب کنید و از یک روش تکراری استفاده نکنید.

7. در هنگام تدریس با صدای یکنواحت صحبت نکنید و با دانش آموزان تماس چشمی برقرار کنید.

8. هنگام تدریس از دانش آموزان سوالاتی جهت کنترل و جلوگیری از حواس پرتی آنها بپرسید.

9. به شرایط فیزیکی کلاس از نظر( نور، صدا، گرما، چینش صندلی‌ها، ...) توجه كنید و محیطی مناسب و جذاب و درعین حال آرام فراهم کنید.

10. رفتارهای مطلوب را در جمع تشویق كنید ولی بیش از اندازه به آن رفتار تاکید نکنید. نوع تشویق را براساس نوع رفتار، سن، ...انتخاب کنید و آن را بلافاصله بعد از رفتار درست ارائه دهید.

11. در برخورد با رفتارهای نامطلوب در ابتدا به دنبال علت بگردید و سپس در تنهایی به دانش‌آموز تذکر دهید و در صورت تکرار از تنبیه‌های متناسب با عمل او استفاده کنید.

12. به تمام دانش‌آموزان به‌طور یکسان توجه كنید. آنها به اسم كوچك در سرکلاس صدا بزنید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

13. تکالیفی جهت تمرین مطالب، متناسب با محتوای ارائه شده و شکوفا کردن حس خلاقیت در آنها ارائه دهید.

14. دانش‌آموزان را به فعالیتهای گروهی ترغیب كنید و یک روحیه رقابتی مثبت بین آنها به وجود آورید.

15. به نظرات دانش آموزان و مشکلات آنها با دقت تمام و درکمال صبر گوش فرا دهید و بعد راهنمایی‌های لازم را انجام دهید.

16. یک الگوی مناسب گفتاری، کرداری، برای دانش‌آموزان ایجاد كنید.

17. به نقاط قوت و ضعف آنها آگاهی پیدا كنید و در جهت رسیدن به خود شکوفایی، آنها را یاری کنید.

18. میزان یادگیری دانش‌آموزان را بر اساس محتوای ارائه شده در کلاس ارزیابی كنید.

19. علاقه خود را به دانش‌آموزان نشان دهید و از آنها حمایت كنید.

20. شرایط را بحث و گفتگو فراهم آورید و از بیراهه كشیده شدن بحث جلوگیری كنید.

و در این صورت است كه هرچه كلاس درسی دوست‌داشتنی‌تر و جذابتر باشد، انگیزه دانش آموزان برای یادگیری بیشتر خواهد بود.

روش های نوین در تدریس فارسی

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی است.

 

 پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .

 معلم بایدباروشهای مختلف تدریس آشنا باشد و باید بدانددر کدامین موقعیت آموزشی از کدامین روش استفاده نماید. آنچه دراین جا خواهیدخواند،نگاهی است کوتاه و گذرا به روش های نوین تدریس در فارسی.

 

استفاده از روش تدریس  فعال وهمگام با روزروش های تدریس معلم را ویژگی خاص می بخشد .هدف از این مقاله آشنایی معلمان با روشهای نوین تدریس زبان وادبیات فارسی واستفاده آنها در کلاس وغنا بخشیدن به محتوای دروس وحرفه ای با ر آوردن معلمان وخدمت به اعتلای کیفیت آموزش وپرورش میهن عزیز اسلامی میباشد .برای اطلاعات بیشتر به کتابهای الگوهای تدریس 2000وآموزش راههای یادگیری و... مراجعه شود .

 

1- یادگیری از طریق همیاری

 

معلمان بایدبه دانش آموزان فرصت دهند  تا به صورت گروهی و از طریق همیاری به یادگیری اقدام کنند .یادگیری از طریق همیاری یک قالب یا چهارچوب آموزشی است که در آن گروه های دانش آموزی ناهمگن از سوی معلم شکل داده می شوند و به فعالیت می پردازند.

 

هدف نهایی از کاربست الگوی تدریس یادگیری از طریق همیاری دستیابی به فعالیت های عالی ذهنی است. همبستگی مثبت، مسئولیت فردی، تعامل چهره به چهره، مهارت های اجتماعی و پردازش گروهی. این عناصر معلم را از سخنرانی صرف و دانش آموز را از تکرار بی مورد آموخته هایش رها می سازد. افزون بر این، یاگیری از طریق همیاری فرصت هایی را پدید می آورد که یادگیرندگان بتوانند در موقعیت هایی چون کارگروهی، ارتباطات، ایجاد هماهنگی اثرگذار و تقسیم کار موفق شوند.  سینر گوژی برای آموزش یادگیری از طریق همیاری چهار روش را ارائه می دهد :

 

 الف ) طرح کارایی گروه ب) طرح تدریس اعضای گروه ج)طرح قضاوت عملکرد ث)طرح روشن سازی طرز تلقی 

 

مراحل اجرای الگو همیاری
1- ابتدا کروه ها شکل می گیرند. گروه های ناهمگن که دارای اطلاعات و توانایی های مختلف، گوناگون و متنوع هستند، مؤثرتر خواهند بود. در یادگیری از طریق همیاری، تفاوت افراد گروه باعث کارآمدشدن یادگیری می شود. پس از تشکیل گروه ها معلم به کمک دانش آموزان قوانینی را تدوین می کنند مثلا گروه های ختلف نمی توانند با همدیگر صحبت کنند.
2-این مرحله معلم حدود 15 دقیقه درباره ی هدف های مهم درس، انتظاراتی که از دانش آموزان در پایان جلسه وجود دارد و مطالب اصلی درس که نیاز به توضیح دارد صحبت می کند.

 

3- در مرحله ی سوم به دانش آموزان فرصت داده می شود که در یک زمان مشخص روی مطالب و یا فعالیت هایی که در اختیار آنها گذاشته شده در گروه های خود تمرین و کار کنند. معلم با حضور در گروه ها ضمن ارزشیابی راهنمایی های لازم را انجام می دهد.
 4-این مرحله نتایج کار گروه ها به نمایش گذاشته خواهد شد. برای نمایش کار گروه ها روش های مختلفی وجود دارد مثلا" هر گروه نتایج کار خود را روی یک برگه یا مقوا به صورت نوشته، نمودار یا نقاشی به تصویر درآورده و این برگه ها روی تابلو یا دیوار کلاس نصب شده و در معرض دید و نقادی سایر گروه ها قرار گیرد

 

5- در آخرین مرحله که مرحله ی ارزشیابی است معلم کار گروه ها را مورد ارزشیابی قرار می دهد. برای ارزشیابی می توان از گروه ها کمک گرفت و با کمک گروه ها معیارهایی برای ارزشیابی تدوین نمود و براساس این معیارها حتی خود گروه ها می توانند به ارزشیابی از کار خود (خودارزشیابی) بپردازند. 

 

2- شیوه ی نمایشنامه ای (ایفای نقش )

 

در این شیوه دو یا چند دانش آموز موضوعی را به صورت نمایشنامه اجرا می کنند .این شیوه ی تدریس ،نیاز به مهارت های خاص بازیگری ندارد؛ بلکه معلم می تواند بنا به محتوای آموزشی مورد نظر، به ضرورت از آن استفاده کند .از ویژ گی های مهم شیوه ی ایفای نقش این است که زبان آموزان با نمایش وبازیگران آن ،ارتباط عاطفی برقرارمی کنند وبا هیجان، مراحل نمایش را مشاهده می کنند .به این طریق، دقت ،تمرکز حواس وتوجه به مطالب افزایش می یابد ویادگیری بهتر وموثرتر انجام می گیرد .هم چنین این شیوه برای مقابله با کم رویی وخجالتی بودن برخی زبان آموزان که در کار زبان آموزی مشارکت کم تری دارند، بسیار مفید است .

 

3-شیوه ی بحث گروهی

 

این شیوه  که اساسا یک شیوه ی تدریس شاگرد محور است ، برای سطوح بالاتر از سطح پایه کاربرد دارد وبرای شاگردان دوره ی ابتدایی چندان مناسب نیست .مثلا برای جلسه های گفت وشنود در سطح متوسط پیشرفته ، فواید بسیار دارد .دراین شیوه معلم در کنار صحنه می ماند واجازه می دهد زبان آموزان با هم صحبت کنند وفقط گاهی به سوال های آنان پاسخ می دهند اجرای این روش از هر روش دیگر دشوارتر است ؛ چون معلم بایدکاملا به روش مسلط باشد وزبان آموزان نیز با آمادگی قبلی وارد کلاس شوند .اداره کردن کلاس گفت وشنود به نحوی که همه ی زبان آموزان در گفت وگو شرکت کنند ودر باره ی اطلاعاتی که رد وبدل می شود ،علاقه نشان دهند،کاری مشکل است .در این زمینه روش مشاوره ای می تواند به موفقیت برنامه یآموزش زبان فارسی کمک زیادی کند .

 

4-الگوی بدیعه پردازی یا نوآفرینی

 

یکی از الگوهای تدریس که باعث پرورش ظرفیت مشکل گشایی دانش آموزان وهدایت آنها به بیان خلاق وگسترش انگاره های جدید عقلی از طریق توجه به بعد عاطفی وغیر معقول می شود. الگوی بدیعه پردازی است در این الگو ،به وسیله ی فعالیت استعاری به جریان آگاهانه تبدیل می شود . ازاین الگو اکثرا برای تدریس انشاء استفاده می شود .زیرا بیشتر از هر درس دیگری نیاز به پرورش تصورات ذهنی برای خلق چیزی جدیددارد . هدف اساسی نوآفرینی یا بدیعه پردازی شکستن سد قواعد مرسوم و ایجاد راه های جدید برای حل مسائل می باشد. این روش به منظور کمک به افراد برای شکستن زمینه های ذهنی قبلی و پیداکردن راهی مناسب برای اندیشیدن به طرز جدید به موضوع می باشد. شش گام درتدریس این الگو عبارت است از :گام اول توصیف وضعیت جدید ،گام دوم "قیاس مستقیم ،گام سوم قیاس شخصی، گام چهارم تعارض فشرده ،گام پنجم قیاس مستقیم وگام ششم بررسی مجدد وظیفه اولیه

 

5 - الگوی تفکر استقرائی

 

بر این اساس این الگو معلم به دانش آموزان مجموعه ای از اطلاعات در قلمرو خاصی مثل فرهنگ کشورها ارائه می دهد .وظیفه اصلی معلم درک آمادگی دانش آموزان برای کسب تجربه، فعالیتهای شناختی جدید ومورد استفاده قرار دادن  تجارب در موقعیت جدید است دانش آموزان اطلاعات را در مغز خود سازمان دهی می کنند نکات ومطالب مستتر در آنرا به یکدیگر ارتباط می دهند وسپس آموخته های خود را در موقعیت جدیدبه کار گرفته وتعمیم می دهند

 

وبدین وسیله به پیش گویی، فرضیه سازی وتوضیح پدیده های نا آشنا یی می پردازد . الگوی تفکر استقرائی موجب می شود که دانش آموزان اطلاعات را گرد آورند به دقت بررسی کنند به شکل مفاهیم در آورند ودست ورزی با آن مفاهیم را یاد بگیرند . دانش آموزان با استفاده منظم از این شیوه توانایی کارآمدتری را در تکوین مفاهیم می یابند وبر چشم اندازهای خود در نگرش به اطلاعات می افزایند . الگوی تفکر استقرائی برای تدریس تکوین مفهوم وهمزمان آموزش مفاهیم به دانش آموزان تدوین شده وتوجه به منطق، زبان ومعانی کلمات، وماهیت دانش را پرورش می دهد.سه شیوه ی تدریس در این الگووجود دارد .نخستین آن تکوین مفهوم دومی تفسیرمطالب وسومی کاربرد اصول است . هر شیوه دارای سه گام می باشد .مرحله اول: ا- فهرست گیری 2- گروه بندی 3- عنوان دهی               مرحله دوم :1- تعیین جنبه های شاخص 2-کشف روابط 3- استنباط مرحله سوم: 1-پیشگویی نتایج 2- توضیح پیشگوییها 3-تصدیق پیشگویی

 

6-روش یورش مغزی در تدریس انشا

تفکر ، عالی ترین مراتب عبادت است .امام محمد باقر) ع( .در رویکردهای نوین آموزش ، قصد این است که آموزش و پرورش دانش آموزان را برای نزدیکی در فضای اجتماعی آینده ، آماده سازد . هدف تعلیم وتربیت نوین ، بروفق آرای پیشگامان آموزش وپرورش پیشرو ، ارتقای سطح توانایی همه یادگیرندگان برای حل مسأله است.
یکی از شناخته شده ترین شیوه های برگزاری جلسات هم فکری و مشاوره بوده و کاربرد جهانی دارد. این روش دارای مزایا و ویژگیهایی منحصر به فرد است. آموزش دادن دانش آموزان با روش بارش مغزی حل مساله را به نحو خلاقانه ای در آنان بالا می برد . «روش بارش مغزی می تواند به عنوان وسیله ای برای یادآوری مفاهیم و اصول مورد نیاز برای حل مسئله به یادگیرندگان کمک می کند.

 

چهار قاعده اساسی بارش مغزی

 

1. انتقال ممنوع: این مهمترین قاعده است و لازم است تمام اعضا به آن توجه کرده و بررسی و ارزیابی پیشنهاد را به آخر جلسه موکول کنند.

 

2. اظهار نظر آزاد و بی واسطه: این قاعده برای جرأت بخشیدن به شرکت کنندگان برای ارایه پیشنهاداتی است که به ذهن آنها خطور می کند، به عبارت دیگر در یک جلسه بارش مغزی تمام اعضا باید جسارت و شهامت اظهار نظر را پیدا کرده باشند و بدون آنکه ترسی از ارزیابی و بعضاً انتقاد مستقیم داشته باشند ؛ بتوانند پیشنهاد و نظر خود را بیان کنند. هر چه پیشنهادات جسورانه تر باشد نشان دهنده ی اجرای موفق تر جلسه است.

 

3. تأکید بر کمیت : هر چه تعداد نظرات بیشتر باشد، احتمال وجود پیشنهادات مفید و کارسازتر در بین آنها بیشتر می شود. موفقیت اجرای روش بارش مغزی با تعداد پیشنهادات مطرح شده در جلسه رابطه مستقیم دارد. در این روش این گونه عنوان می شود که هر چه تعداد پیشنهاد بیشتر باشد احتمال وجود طرح پیشنهاد کیفی بیشتر است.

 

4. تلفیق و بهبود پیشنهادات : اعضا می توانند علاوه بر ارایه پیشنهاد، نسبت به بهبود پیشنهاد خود اقدام کنند. روش بارش مغزی این امکان را به اعضا می دهد که پس از شنیدن پیشنهادات دیگران پیشنهاد اولیه بهبود داده شود. آنها همچنین می توانند پیشنهاد خود را با چند پیشنهاد دیگر تلفیق کرده و پیشنهاد بهتر و کاملتری را به دست آورند.

 

مدرسه را برای دانش آموز جذاب كنیم

 

 

كودكان امروز، لازم است بزرگسالانی خلاق و مبتكر باشند، زیرا جهان به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است و آنان نیاز دارند برای رویارویی با مشكلات و فائق آمدن بر آنها خلاقانه فكر و عمل كردن را بیاموزند.
بیشتر بزرگسالان هیچگاه فكر نمی‌كنند كه چگونه می‌توانند خلاق و مبتكر شوند، زیرا نه یك رشته هنری خاص را كه منجر به شكوفا شدن استعدادهای آن‌ها شود، دنبال می‌كنند و نه سعی دارند میان دانسته‌ها و پدیده‌های محیطی‌شان ارتباطی جدید برقرار كنند. در صورتی كه خلاقیت، ابتكار و نوآوری مرحله‌ای از رشد عقلی است كه می‌تواند منجر به ساخت و ایجاد موقعیتی برای راحت‌تر زیستن شود. همه ما از حاصل فكر افراد خلاقی كه در گذشته به نحوی از قدرت تخیل، تفكر و برقراری روابط میان آنها استفاده كرده‌اند، بهره‌ می‌بریم. آنها آنچه را كه نبوده، ولی قابلیت بودن را داشته است، ساخته‌اند.
برای خلاق بودن نیازی به داشتن هوش و ذكاوت بالا نیست. به عبارت دیگر، یك فرد خلاق الزاما فردی باهوش نیست، بلكه تنها با استفاده از تجربه، آزمایش و البته كنجكاوی و بررسی درباره پدیده‌های محیطی‌اش قوه خلاقیت و ابتكار خود را متجلی می‌سازد.

 

خلاق بودن به معنای ایجاد تغییراتی در محیط برای كشف ناشناخته‌ها و روابط جدید است. كودكان ذاتاً خلاق‌اند، به شرط آنكه بتوانیم شرایط و موقعیتی برایشان فراهم آوریم كه سرشار از ایده‌ها و ابتكارات جالب باشد و آن‌ها بتوانند بدان وسیله استعدادها و مهارت‌های ناشكفته خود را شكوفا سازند و فرصتی برای رشد و پرورش نیروی خلاقانه‌شان پیدا كنند.
كودكان، تخیلات، ایده‌ها و افكار خود را به به كار گرفتن روش‌های گوناگون و خاص خود بیان می‌كنند. آنها نقاشی، می‌كشند داستان می‌نویسند، نقش بازی می‌كنند، یك قطعه موسیقی می‌سازند، كاردستی درست می‌كنند، و یا مسأله حل می‌كند. كودكان برای ارائه‌ كارهای خلاقانه خود نیازمند ایده و اطلاعات خاص‌اند كه با تركیب كردن آنها بتوانند قوه ابتكار و نوآوری‌شان را نمایش دهند. كتاب، بازی‌های گوناگون، لوازم و مواداولیه خام، نوارهای موسیقی عروسك‌های نمایشی و... همگی می‌توانند انگیزه و عاملی برای احیا و بروز خلاقیت هنری ـ علمی بچه‌ها باشند.
اسباب بازی‌ها و وسایلی كه ساخته فكر بزرگسالانند، هیچگاه نمی‌تواند خلاقیت كودك را برانگیزند.
تجاربی كه كودكان در سال‌های اولیه رشدشان از محیط كسب می‌كنند، اندوخته‌ای برای تفكر خلاقانه آنان به حساب می‌آید، هر قدر این دانسته‌ها و اطلاعات بیشتر و متنوع‌تر باشد، پیش‌ زمینه بهتری برای پرورش و بروز خلاقیت در خود ذخیره خواهند كرد.

تعریف خلاقیت


قبل از ورود به موضوع بررسی راه‌های ایجاد خلاقیت، ارائه تعاریف گوناگونی كه از آن شده است و نیز عوامل موثر بر آن ضروری می‌نماید. دانشمندان و صاحبنظران تعاریف متعدد و متنوعی از خلاقیت ارائه داده‌اند كه در زیر به برخی از آنها اشاره می‌نماییم.
پاپالیا خلاقیت را در دیدن چیزها با یك نظر نو و غیرمعمولی و دیدن مشكلاتی می‌داند كه هیچ كس دیگر وجود آنها را تشخیص نمی‌دهد و سپس ارائه رهیافت‌های جدید، غیرمعمولی و اثر بخش را ذكر می‌كند.
موریس دبس معتقد است خلاقیت فرآیندی فكری است كه مربوط به تفكر واگراست كه تحلیل را به كار می‌برد و نوآوری را در سطوح مختلف افزایش می‌دهد. ارلیچ می‌گوید: خلاقیت عبارت است از تجدید سازمان تجاربی كه منحصر به فرد بوده و متفاوت از دانسته‌های قبلی است. اندرسن خلاقیت را عمیق‌تر كردن، دوباره نگاه كردن و خط زدن اشتباهات معنی می‌كند و مكنیون معتقد است خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو است، باید مشكل گشا باشد و متبكرانه صورت گیرد. گیلفورد خلاقیت را مجموعه‌ای از توانایی‌ها و خصیصه‌ها می‌داند كه موجب تفكر خلاق می‌شود. به عقیده‌ی تایلور، خلاقیت شكل دادن به تجربه‌ها در سازمان‌بندی‌های تازه است. استین خلاقیت را فرآیندی تعریف می‌كند كه نتیجه آن كار تازه‌ای است كه توسط گروهی در یك زمان به عنوان چیزی مفید و رضایت بخش مقبول واقع می‌شود.
مایرووایز برگ عقیده دارند خلاقیت توانایی حل مسایلی است كه فرد قبلا حل آنها را نیاموخته باشد. بسیاری از افراد هنگامی كه عبارت شخص خلاق را می‌شنوند احتمالاً فردی مشهور و خارق‌العاده را در نظر دارند كه كارهای غیرمعمولی و شگفت‌انگیز و غیر مترقبه انجام می‌دهد. با این طرز تفكر خلاقیت فقط در اختیار عده خاصی قرار گرفته و نشان می‌دهد كه تعداد بسیار كمی از افراد می‌توانند خلاق باشند، در حالی كه خلاقیت فرد را توصیف نمی‌كند بلكه ایده و تولیدش را كه به طرز مناسبی تازگی دارد تعریف می‌كند. بدین معنی خلاقیت چیزی نیست كه در اختیار گروه خاصی از افراد باشد بلكه یك ظرفیت ذهنی است كه همگی افراد نسبت یا درجه‌ای از آن را در اختیار دارند و با تربیت صحیح می‌توانند آن را شكوفا كنند و به فعلیت‌ برسانند.
رابرت استین می‌گوید: من بعد از 20 سال تحقیق و بررسی دریافته‌ام كه همه انسانها از قوه خلاقیت برخوردار هستند و استثنایی وجود ندارد. به عبارت دیگر می‌توان این گونه نتیجه گرفت كه خلاقیت ذاتی نیست، فقط ممكن است عده‌ای از خلاقیت بیشتری برخوردار باشند و بقیه می‌توانند در صورت پرورش مطلوب از خلاقیت مناسب بهره‌مند شوند.

عوامل موثر بر خلاقیت


1ـ علاقه: كارهای خلاقانه به استناد تحقیقات همیشه با علاقه‌ زیادی همراه بوده‌اند.
2ـ اطلاعات: خلاقیت فعالیتی فكری و در عین حال مبتنی بر اطلاعات است. اگر تفكر را عامل یا جریان اصلی خلاقیت بدانیم اطلاعات نیز ماده اولیه یا اساسی آن محسوب می‌شود.
3ـ انگیزه: با توجه به نتایج تحقیقات انجام گرفته، معلوم می‌شود وقتی انگیزش درونی حفظ شود، خلاقیت نیز حفظ خواهد شد.
4ـ افزایش سرعت واكنش: غنی بودن آموزش و پرورش، توسعه اطلاعات و افزایش سرعت واكنش افراد نسبت به انگیزه‌های محیطی بركیفیت خلاقیت می‌افزاید.
5ـ افزایش حل مساله و تصمیم‌گیری: اگر بتوانیم قدرت تصمیم‌گیری و مهارت حل مساله را به گونه‌ای تلفیق نماییم به حصول تفكر خلاق كمك نموده‌ایم و زمینه‌های لازم برای پرورش خلاقیت را فراهم آورده‌ایم.
6ـ اعتماد به نفس و نترسیدن از ابراز عقاید: اگر شخصی از اعتماد به نفس كافی برای ارائه افكار و عقاید به خود برخوردار باشد و از تمسخر و افكار منفی دیگران نهراسد، خلاقیت او افزایش می‌یابد. قدرت تفكر خلاق از نگاه آدمی به فراسوی تجارب و خارج كردن خود از بن‌بست‌ها و محدودیت‌ها ریشه می‌گیرد و فرد را از حالت خشك و قالبی گذشته به سوی اندیشه‌های آزاد و ارائه نظریه متفاوت سوق می‌دهد.


آموزش و پرورش و خلاقیت


از آنجا كه دانش‌آموزان مدت زیادی را در مدرسه سپری می کنند و تجارب زیادی را در مدرسه فرا می‌گیرند، می‌توان مدعی شد آموزش و پرورش و مدرسه نقش مهم و اساسی در تحقق خلاقیت در دانش‌آموزان برعهده دارند.از این رو آموزش و پرورش باید سعی كند به طرق گوناگون زمینه‌های پرورش و بروز خلاقیت در دانش‌آموزان را فراهم آوردو بدین ترتیب موجب پرورش مهارت‌های شهروندی دانش آنان شود.
برخی از روش‌هایی كه آموزش و پرورش برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان می‌تواند از آن‌ها بهره جوید عبارتند از:
ـ به دانش‌آموزان باید فهماند اطلاعات موقتی، غیركامل و غیردقیق تلقی شوند و اینكه هرتجربه در نتیجه مواجهه با اطلاعات ایجاد شده است.
ـ دانش‌آموزان باید باور كنند كه می‌توانند در به وجود آوردن اطلاعات سهیم باشند.
ـ دانش‌آموزان باید باور كنند كه آنها اجازه سوال و انتقاد دارند. آنها باید همواره به اظهار داشتن عقاید خویش ولو بر خلاف معلم تشویق شوند و بیاموزند كه فقط آن عقیده‌ای قابل پذیرفتن است كه مستدل و مستند باشد.
ـ در اغلب آموزش‌های سنتی، فراگیران فقط در معرض مطالب و مهارت‌های ارائه شده از سوی معلم قرار می گیرند و مطابق برنامه از پیش تعیین شده حتی در جزییات پیش می‌روند ولی در آموزش خلاقانه فراگیرنده نقش فعال ایفامی کند و مربی به جز در كلیات در جهت اصلی آموزش نقش تعیین كننده‌ای ندارد.
ـ دانش‌آموزان باید به مجموعه‌ای غنی و ارزنده از اطلاعات دسترسی داشته باشند. تجهیز مدارس به كتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند منابع این اطلاعات را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.
ـ خلاقیت از طریق آزمایش، تجربه و كندوكاو توسعه می‌یابد. بنابراین زمینه‌ها و كسب تجربه و انجام آزمایش و ایجاد كنجكاوی را باید برای دانش‌آموزان فراهم کرد و آن را مورد حمایت قرار داد.
ـ برنامه‌های آموزش و محتوای مطالب حتی‌الامكان باید در جهت رشد و توسعه فكر واگرا به جای تفكر همگرا باشند.
ـ شناخت علایق و انگیزه‌های عاطفی و غیرعاطفی هر یك از فراگیرندگان برای پیشبرد امر آموزش خلاقیت اساسی و ضروری است، زیرا انگیزه و علاقه نقش مهم و اساسی را در بروز خلاقیت ایفا می‌كند.
ـ مباحث و فنون مطرح شده در هر مرحله آموزش باید كاربردهای علمی و ملموس در كار و زندگی فرد داشته باشد.
منبع: روزنامه اطلاعات

نویسنده:فاطمه میرزائی

آموزش پرورش و خلاقیت

 

 

كودكان امروز، لازم است بزرگسالانی خلاق و مبتكر باشند، زیرا جهان به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است و آنان نیاز دارند برای رویارویی با مشكلات و فائق آمدن بر آنها خلاقانه فكر و عمل كردن را بیاموزند.
بیشتر بزرگسالان هیچگاه فكر نمی‌كنند كه چگونه می‌توانند خلاق و مبتكر شوند، زیرا نه یك رشته هنری خاص را كه منجر به شكوفا شدن استعدادهای آن‌ها شود، دنبال می‌كنند و نه سعی دارند میان دانسته‌ها و پدیده‌های محیطی‌شان ارتباطی جدید برقرار كنند. در صورتی كه خلاقیت، ابتكار و نوآوری مرحله‌ای از رشد عقلی است كه می‌تواند منجر به ساخت و ایجاد موقعیتی برای راحت‌تر زیستن شود. همه ما از حاصل فكر افراد خلاقی كه در گذشته به نحوی از قدرت تخیل، تفكر و برقراری روابط میان آنها استفاده كرده‌اند، بهره‌ می‌بریم. آنها آنچه را كه نبوده، ولی قابلیت بودن را داشته است، ساخته‌اند.
برای خلاق بودن نیازی به داشتن هوش و ذكاوت بالا نیست. به عبارت دیگر، یك فرد خلاق الزاما فردی باهوش نیست، بلكه تنها با استفاده از تجربه، آزمایش و البته كنجكاوی و بررسی درباره پدیده‌های محیطی‌اش قوه خلاقیت و ابتكار خود را متجلی می‌سازد.

 

خلاق بودن به معنای ایجاد تغییراتی در محیط برای كشف ناشناخته‌ها و روابط جدید است. كودكان ذاتاً خلاق‌اند، به شرط آنكه بتوانیم شرایط و موقعیتی برایشان فراهم آوریم كه سرشار از ایده‌ها و ابتكارات جالب باشد و آن‌ها بتوانند بدان وسیله استعدادها و مهارت‌های ناشكفته خود را شكوفا سازند و فرصتی برای رشد و پرورش نیروی خلاقانه‌شان پیدا كنند.
كودكان، تخیلات، ایده‌ها و افكار خود را به به كار گرفتن روش‌های گوناگون و خاص خود بیان می‌كنند. آنها نقاشی، می‌كشند داستان می‌نویسند، نقش بازی می‌كنند، یك قطعه موسیقی می‌سازند، كاردستی درست می‌كنند، و یا مسأله حل می‌كند. كودكان برای ارائه‌ كارهای خلاقانه خود نیازمند ایده و اطلاعات خاص‌اند كه با تركیب كردن آنها بتوانند قوه ابتكار و نوآوری‌شان را نمایش دهند. كتاب، بازی‌های گوناگون، لوازم و مواداولیه خام، نوارهای موسیقی عروسك‌های نمایشی و... همگی می‌توانند انگیزه و عاملی برای احیا و بروز خلاقیت هنری ـ علمی بچه‌ها باشند.
اسباب بازی‌ها و وسایلی كه ساخته فكر بزرگسالانند، هیچگاه نمی‌تواند خلاقیت كودك را برانگیزند.
تجاربی كه كودكان در سال‌های اولیه رشدشان از محیط كسب می‌كنند، اندوخته‌ای برای تفكر خلاقانه آنان به حساب می‌آید، هر قدر این دانسته‌ها و اطلاعات بیشتر و متنوع‌تر باشد، پیش‌ زمینه بهتری برای پرورش و بروز خلاقیت در خود ذخیره خواهند كرد.

تعریف خلاقیت


قبل از ورود به موضوع بررسی راه‌های ایجاد خلاقیت، ارائه تعاریف گوناگونی كه از آن شده است و نیز عوامل موثر بر آن ضروری می‌نماید. دانشمندان و صاحبنظران تعاریف متعدد و متنوعی از خلاقیت ارائه داده‌اند كه در زیر به برخی از آنها اشاره می‌نماییم.
پاپالیا خلاقیت را در دیدن چیزها با یك نظر نو و غیرمعمولی و دیدن مشكلاتی می‌داند كه هیچ كس دیگر وجود آنها را تشخیص نمی‌دهد و سپس ارائه رهیافت‌های جدید، غیرمعمولی و اثر بخش را ذكر می‌كند.
موریس دبس معتقد است خلاقیت فرآیندی فكری است كه مربوط به تفكر واگراست كه تحلیل را به كار می‌برد و نوآوری را در سطوح مختلف افزایش می‌دهد. ارلیچ می‌گوید: خلاقیت عبارت است از تجدید سازمان تجاربی كه منحصر به فرد بوده و متفاوت از دانسته‌های قبلی است. اندرسن خلاقیت را عمیق‌تر كردن، دوباره نگاه كردن و خط زدن اشتباهات معنی می‌كند و مكنیون معتقد است خلاقیت متضمن پاسخ یا مفهومی نو است، باید مشكل گشا باشد و متبكرانه صورت گیرد. گیلفورد خلاقیت را مجموعه‌ای از توانایی‌ها و خصیصه‌ها می‌داند كه موجب تفكر خلاق می‌شود. به عقیده‌ی تایلور، خلاقیت شكل دادن به تجربه‌ها در سازمان‌بندی‌های تازه است. استین خلاقیت را فرآیندی تعریف می‌كند كه نتیجه آن كار تازه‌ای است كه توسط گروهی در یك زمان به عنوان چیزی مفید و رضایت بخش مقبول واقع می‌شود.
مایرووایز برگ عقیده دارند خلاقیت توانایی حل مسایلی است كه فرد قبلا حل آنها را نیاموخته باشد. بسیاری از افراد هنگامی كه عبارت شخص خلاق را می‌شنوند احتمالاً فردی مشهور و خارق‌العاده را در نظر دارند كه كارهای غیرمعمولی و شگفت‌انگیز و غیر مترقبه انجام می‌دهد. با این طرز تفكر خلاقیت فقط در اختیار عده خاصی قرار گرفته و نشان می‌دهد كه تعداد بسیار كمی از افراد می‌توانند خلاق باشند، در حالی كه خلاقیت فرد را توصیف نمی‌كند بلكه ایده و تولیدش را كه به طرز مناسبی تازگی دارد تعریف می‌كند. بدین معنی خلاقیت چیزی نیست كه در اختیار گروه خاصی از افراد باشد بلكه یك ظرفیت ذهنی است كه همگی افراد نسبت یا درجه‌ای از آن را در اختیار دارند و با تربیت صحیح می‌توانند آن را شكوفا كنند و به فعلیت‌ برسانند.
رابرت استین می‌گوید: من بعد از 20 سال تحقیق و بررسی دریافته‌ام كه همه انسانها از قوه خلاقیت برخوردار هستند و استثنایی وجود ندارد. به عبارت دیگر می‌توان این گونه نتیجه گرفت كه خلاقیت ذاتی نیست، فقط ممكن است عده‌ای از خلاقیت بیشتری برخوردار باشند و بقیه می‌توانند در صورت پرورش مطلوب از خلاقیت مناسب بهره‌مند شوند.

عوامل موثر بر خلاقیت


1ـ علاقه: كارهای خلاقانه به استناد تحقیقات همیشه با علاقه‌ زیادی همراه بوده‌اند.
2ـ اطلاعات: خلاقیت فعالیتی فكری و در عین حال مبتنی بر اطلاعات است. اگر تفكر را عامل یا جریان اصلی خلاقیت بدانیم اطلاعات نیز ماده اولیه یا اساسی آن محسوب می‌شود.
3ـ انگیزه: با توجه به نتایج تحقیقات انجام گرفته، معلوم می‌شود وقتی انگیزش درونی حفظ شود، خلاقیت نیز حفظ خواهد شد.
4ـ افزایش سرعت واكنش: غنی بودن آموزش و پرورش، توسعه اطلاعات و افزایش سرعت واكنش افراد نسبت به انگیزه‌های محیطی بركیفیت خلاقیت می‌افزاید.
5ـ افزایش حل مساله و تصمیم‌گیری: اگر بتوانیم قدرت تصمیم‌گیری و مهارت حل مساله را به گونه‌ای تلفیق نماییم به حصول تفكر خلاق كمك نموده‌ایم و زمینه‌های لازم برای پرورش خلاقیت را فراهم آورده‌ایم.
6ـ اعتماد به نفس و نترسیدن از ابراز عقاید: اگر شخصی از اعتماد به نفس كافی برای ارائه افكار و عقاید به خود برخوردار باشد و از تمسخر و افكار منفی دیگران نهراسد، خلاقیت او افزایش می‌یابد. قدرت تفكر خلاق از نگاه آدمی به فراسوی تجارب و خارج كردن خود از بن‌بست‌ها و محدودیت‌ها ریشه می‌گیرد و فرد را از حالت خشك و قالبی گذشته به سوی اندیشه‌های آزاد و ارائه نظریه متفاوت سوق می‌دهد.


آموزش و پرورش و خلاقیت


از آنجا كه دانش‌آموزان مدت زیادی را در مدرسه سپری می کنند و تجارب زیادی را در مدرسه فرا می‌گیرند، می‌توان مدعی شد آموزش و پرورش و مدرسه نقش مهم و اساسی در تحقق خلاقیت در دانش‌آموزان برعهده دارند.از این رو آموزش و پرورش باید سعی كند به طرق گوناگون زمینه‌های پرورش و بروز خلاقیت در دانش‌آموزان را فراهم آوردو بدین ترتیب موجب پرورش مهارت‌های شهروندی دانش آنان شود.
برخی از روش‌هایی كه آموزش و پرورش برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان می‌تواند از آن‌ها بهره جوید عبارتند از:
ـ به دانش‌آموزان باید فهماند اطلاعات موقتی، غیركامل و غیردقیق تلقی شوند و اینكه هرتجربه در نتیجه مواجهه با اطلاعات ایجاد شده است.
ـ دانش‌آموزان باید باور كنند كه می‌توانند در به وجود آوردن اطلاعات سهیم باشند.
ـ دانش‌آموزان باید باور كنند كه آنها اجازه سوال و انتقاد دارند. آنها باید همواره به اظهار داشتن عقاید خویش ولو بر خلاف معلم تشویق شوند و بیاموزند كه فقط آن عقیده‌ای قابل پذیرفتن است كه مستدل و مستند باشد.
ـ در اغلب آموزش‌های سنتی، فراگیران فقط در معرض مطالب و مهارت‌های ارائه شده از سوی معلم قرار می گیرند و مطابق برنامه از پیش تعیین شده حتی در جزییات پیش می‌روند ولی در آموزش خلاقانه فراگیرنده نقش فعال ایفامی کند و مربی به جز در كلیات در جهت اصلی آموزش نقش تعیین كننده‌ای ندارد.
ـ دانش‌آموزان باید به مجموعه‌ای غنی و ارزنده از اطلاعات دسترسی داشته باشند. تجهیز مدارس به كتابخانه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند منابع این اطلاعات را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد.
ـ خلاقیت از طریق آزمایش، تجربه و كندوكاو توسعه می‌یابد. بنابراین زمینه‌ها و كسب تجربه و انجام آزمایش و ایجاد كنجكاوی را باید برای دانش‌آموزان فراهم کرد و آن را مورد حمایت قرار داد.
ـ برنامه‌های آموزش و محتوای مطالب حتی‌الامكان باید در جهت رشد و توسعه فكر واگرا به جای تفكر همگرا باشند.
ـ شناخت علایق و انگیزه‌های عاطفی و غیرعاطفی هر یك از فراگیرندگان برای پیشبرد امر آموزش خلاقیت اساسی و ضروری است، زیرا انگیزه و علاقه نقش مهم و اساسی را در بروز خلاقیت ایفا می‌كند.
ـ مباحث و فنون مطرح شده در هر مرحله آموزش باید كاربردهای علمی و ملموس در كار و زندگی فرد داشته باشد.
منبع: روزنامه اطلاعات

نویسنده:فاطمه میرزائی

اضطراب امتحان

اضطراب ، اضطراب ، و اضطراب !

روش های غلبه بر اضطراب امتحان در دانش آموزان

 

اضطراب یكی از شایع ترین اختلالات نوروتیك است كه همه انسان ها در شرایط مختلف آن را تجربه می كنند و دارای انواع و درجات مختلف است كه یكی از انواع آن اضطراب در زمان امتحان است كه دانش آموزان در زمان ارزیابی در پایان سال تحصیلی دچار آن می شوند.در تعریف اضطراب امتحان باید گفت: نوعی مشغولیت ذهنی است كه دانش آموز درباره نتیجه امتحان و یا در ارزیابی خود به همراه دارد. اضطراب سازنده نوعی از اضطراب است كه شخص را برای فعالیت درسی و برنامه ریزی منظم تر سوق می دهد و معمولاً شخص را فعال و توانمند می سازد تا بتواند نتیجه بهتری از مطالعه خویش به دست آورد.
اضطراب مشكل آفرین نوعی از اضطراب است كه با دلهره و تشویش زیاد همراه بوده و با درگیری ذهنی و تصوری كه مبنی بر موفق نبودن در امتحان است، وسواس مطالعه كردن مثل خواندن بیش از حد، بی توجهی به خواب و غذا همراه می شود

نشانه های اضطراب سازنده
۱ـ دانش آموز علاوه بر نشان دادن حساسیت مناسب به درس، روند زندگی معمولی خویش را ادامه می دهد. مثل: خوردن، خوابیدن و حرف زدن با خانواده.

۲ـ دانش آموز هنگام مطالعه نوعی از هیجان مثبت دارد.

۳ـ بیشترین وقت خود را برای خواندن درس صرف می كند نه همه وقت خویش را.
۴
ـ با آرامش و اطمینان بیشتری مطالعه می كند.
۵
ـ عوامل محیطی تاثیر كمتری بر او دارند.
۶
ـ آنچه را كه مطالعه می كند به راحتی می تواند در ذهنش نگه دارد و یا به حافظه بسپارد.
 

نشانه های اضطراب مشكل آفرین
۱ـ بدون اطمینان درس می خواند.www.zibaweb.com

۲ـ در موقع خواندن درس، به نتیجه امتحان بیشتر فكر می كند تا به یادگیری.۳ـ مشغولیت ذهنی بخش وسیعی از ذهن و سیستم روانی اش را در برمی گیرد و موجب می شود درباره موفقیت و عدم موفقیت خود، مطالبی را بر زبان آورد.۴ـ احساس دلشوره و تشویش مداوم دارد. ۵ ـ افكار و نگرش منفی دارد.۶ ـ اضطراب او با نشانه های روان تنی مثل درد در ناحیه معده، شكم و حالت تهوع همراه است.۷ـ اختلال در خوردن مثل پرخوری یا كم خوری.۸ ـ اختلال در خواب، پرخوابی یا كم خوابی یا كرختی روزانه.۹ـ نداشتن تمایل برای خواندن كتاب و گاهی تلاش مضاعف برای بیشتر خواندن درس ها.۱۰ـ لجبازی و بهانه گیری های مختلف می كند.۱۱ـ گریه های طولانی و بی علت دارد.
* علل وجود اضطراب امتحان

۱ـ كمال گرایی یا ایده آل بودن (شخص دوست دارد همیشه جزو برترین ها باشد.)۲
ـ نداشتن آمادگی قبلی (شخص به خاطر مطالعه ناكافی و یا برنامه ریزی منظم یا ضعف بنیه علمی دچار اضطراب می شود.)
۳
ـ ترس از دست دادن موقعیت خویش در خانواده
۴
ـ فشار بیش از حد والدین (تذكرات مكرر والدین برای مطالعه بیشتر فرزند، او را دچار اضطراب می كند.)
۵ـ والدین مضطرب (گاهی اوقات والدین مستقیماً چیزی درباره اضطراب امتحان نمی گویند، اما خودشان در زندگی مضطربند. فرزند اضطراب والدین را درونی كرده و روی مسئولیت اصلی خویش یعنی درس خواندن متمركز می كند.)۶ ـ رقابت (دانش آموزی كه در كلاس یا بین اقوام و دوستان خود، نوعی احساس رقابت با آنان دارد.)۷ـ رفتار معلم و مدرسه در جلسه امتحان (سختگیری و مقررات سخت و نامطلوب سر جلسه امتحان، این كه معلم و ناظر امتحان با بیان مطالبی یا مقرراتی اضطراب را در دانش آموز ایجاد می كند.)۸
ـ مقایسه كردن (والدینی كه فرزند خویش را با دیگران مقایسه می كنند و یا تاكید بر موفقیت دیگران و ضعف فرزند خویش دارند.)
۹
ـ وعده نامناسب دادن (والدینی كه پاداش یا امكان مناسبی را به شرط كسب نمرات برتر (بیست) به فرزند خویش می دهند، احساس از دست دادن پاداش در نظر گرفته شده نوعی اضطراب برانگیز است.)
 

راه حل های عملی برای كاهش اضطراب امتحان
۱ـ مطالعه و مرور بیشتر و تقویت بنیه علمی ( مطالعه بیشتر دانش آموز موجب تقویت اعتماد به نفس در امر یادگیری و پاسخ دهی او در امتحان می شود.)
۲ـ پائین آوردن سطح انتظار (هر چه انتظار پائین تر باشد (گرفتن نمره بیست) امكان درونی كردن آرامش و كاهش اضطراب و در نتیجه موفقیت بهتر در امتحان حاصل می شود.)

۳ـ پذیرش توانمندی های خود (ایجاد این احساس كه من (دانش آموز) تلاش خود را انجام دادم و حتماً موفقیت خوبی را به دست خواهم آورد.

)۴ـ توجه به نكات مثبت و موفقیت های گذشته (آن دسته از موفقیت هایی را كه در گذشته تجربه كرده، در ذهن خود بیاورد.)

۵ـ برطرف كردن ضعف بنیه علمی (تلاش برای برطرف كردن ضعف بنیه علمی از طریق كمك گرفتن از دوستان، معلم یا دانش آموزان زرنگ و كتاب های كمك درسی...)

۶ ـ مقایسه با خود (ایجاد این فكر كه هر كسی توانمندی های مخصوص به خود را دارد.)

۷ ـ پرسش و پاسخ های مكرر (پرسش و پاسخ های پی درپی از خود سبب آگاهی از فرآیند یادگیری، پردازش اطلاعات مجدد و تقویت اعتماد به نفس بیشتر و در نتیجه كاهش اضطراب می شود.)

۸ ـ استراحت كوتاه بین زمان های درس خواندن (دانش آموز در حین مطالعه بین درس، فرصت كوتاهی را برای استراحت خود اختصاص می دهد، این امر سبب به یادسپاری بهتر مطالب خوانده شده در ذهن می شده و همچنین سبب تقویت روحیه و سلامت روانی و كاهش اضطراب می شود.)

۹ـ توكل به خدا (یاد خداوند آرام بخش دل هاست، در زمان قبل از امتحان به خداوند توكل كنیم تا هر آنچه را كه خوانده ایم به یاد آوریم.)

۱۰ ـ تنفس عمیق (تنفس عمیق قبل از شروع جلسه امتحان موجب می شود تا اكسیژن بیشتری به مغز برسد و آرامش جسمی بهتری را به دست بیاوریم.

۱۱ـ نگاه كردن به یك یك سؤالات (اگر به یكباره به همه سؤالات امتحانی نگاه كنیم ممكن است در بین سؤالات به سؤالی برخوریم كه یاد نگرفته باشیم و موجب اضطراب شود و در نتیجه سؤالات دیگری را هم كه یاد گرفته ایم، قدرت پاسخگویی را از دست بدهیم.


وظایف خانواده برای كاهش اضطراب
۱ـ به فرزندان یادآور شویم كه تو زحمات خود را كشیده ای و نتیجه امتحان هر چه باشد برایمان ارزشمند خواهد بود.

۲ـ تلاش كنیم تا فضای درون خانواده در آرامش و سلامت روانی باشد.

۳ ـ سعی كنیم در زمان امتحانات از شركت در مراسم و میهمانی ها و رفت و آمدهای خانوادگی دوری كنیم.

۴ ـ در صورت وجود مشكل در خانواده حتی المقدور در حضور دانش آموز مطرح نكنیم.

۵ ـ با كلام خود سعی در مطرح كردن یا زنده نگه داشتن توانمندی های مثبت فرزندمان داشته باشیم.

۶ ـ از تحقیر و سرزنش مثل تو حساسیت زیاد به درس داری و بی عرضه هستی خودداری كنیم.

۷ ـ ایجاد ارتباط مناسب با فرزند، اگر فرزندمان بخواهد از دلواپسی خود از امتحان موضوعی را به ما بگوید پنهان كاری نكند و یا ترس از بیان احساسش نداشته باشیم.

۸ ـ شرایط منزل را به گونه ای فراهم كنیم كه فرزندمان زودتر از موعد در شب قبل از امتحان بخوابد.

۹ـ ایجاد احساس مثبت در فرزند (با گفتن این جملات «ما به توانمندی های تو آگاه هستیم» و «برای ایجاد ارزش های مثبت تلاش كنیم.»)
۱۰
ـ پیشنهاد مصرف مواد لبنی مثل شیر و ماست و مواد قندی در شب قبل از امتحان (تاكید متخصصین تغذیه برای این امر) موجب آرامش فرزندمان می شود.
۱۱
ـ با حفظ خونسردی و ایجاد آرامش در خودمان، روزهای امتحانی را برای فرزندمان آرام كنیم.
۱۲ـ زودتر از موعد، فرزندمان را از خواب بیدار كرده تا عوامل محیطی مثل دیررسیدن و ترافیك فرزندمان را دچار اضطراب نكند.
www.zibaweb.com

فرق تدریس ریاضی قدیم و جدید

فرق تدریس ریاضی نوین با قدیم

سالهای متمادی است که تدریس ریاضی در قالب همان مکتب خانه ها جای گرفته و به همان شکل به قرن بیستم راه یافته . تدابیر بسیار اندیشیده ایم اما هنوز ما " آمیرزاییم " و فقط چوب و فلک را از ما گرفته اند

 

 

. مدتهاست که برای پیدا کردن راهی جدید برای تدریس ریاضی به هر دری کوبیده ام ، و در این اقیانوس خالی از کشتی به هر تخته پاره ای چنگ انداخته ام ، اما ..... یا راهی نیافته ام و یا اگر یافته ام در قالب کلاس های بالای 30 نفره ی ما قابل اجرا نبوده است و یا امکانات زیادی می خواسته که از توان مدارس ما خارج است . چند سال پیش قرار شد مدرسی روش نوین تدریس ریاضی پایه سوم ابتدایی را برای همکاران آموزگار آموزش دهد . کنجکاوانه در چند مبحث ایشان شرکت کردم ، بحث یادگیری جدول ضرب ، روزهای سیاه حفظ آن را به یادم آورد ، روزهایی که همکلاسی هایم با کتک و زندانی شدن در انبار مدرسه و انواع تنبیه توانستند آنرا حفظ کنند . و من از ترس روی در و دیوار منزل جدول ضرب نوشته بودم و شبها کابوس آن را می دیدم . از آن استاد برجسته شنیدم که فرمودند : جدول ضرب باید با مثال های متعدد از دسته بندی اشیاء و حتی دسته بندی خود دانش آموزان و در اثر تکرار و تمرین زیاد حفظ شود . نه با اجبار و .... دو سال گذشت و فرزند من به کلاس سوم می رفت ؛ با هزار مشکل تلاش کردم که فرزندم از علم آن آموزگار برجسته فیض ببرد . روزی فرزندم با کوله باری از نگرانی به خانه آمد و گفت امروز همکلاسی هایم که نصف جدول ضرب را حفظ نکرده بودند تا ساعت آخر پشت در بودند و معلم مان پرونده شان را توی سرشان کوبیده و گفته باید به کلاس دوم بروند و اگرما هم تا فردا بقیه را حفظ نکنیم ما هم تنبیه می شویم ! ! ! متاسفانه ما به روش های جدیدی هم که دست پیدا می کنیم ، اعتقادی نداریم . ! سال هاست که به روش سخنرانی و مکتبی چسبیده ایم و داد می زنیم و سخنرانی می کنیم که این روش قدیمی است ، اما در کلاسهای درسمان فقط از آن استفاده می کنیم . یکی از روش های جدید روش گروهی و دانش آموز محور است . چند وقت پیش که نوار تدریس همکاران را درجشنواره الگوهای روش تدریس برتر نگاه می کردم ، اکثر همکاران از این روش استفاده کرده بودند . اما آیا همه ی این همکاران در کلاس درسشان از این روش بهره می گیرند ؟ به جرات می توان گفت : خیر . برای اجرای این روشها در کلاس های معمولی مشکلات بسیاری وجود دارد . اعم از اینکه تعداد دانش آموزان زیاد است . اغلب آنها تا موضوع را برایشان چند بار شرح ندهی آن را نمی فهمند .مطالب کتاب ها زیاد و متنوع است و بیان آنها در غالب تدریس گروهی احتیاج به زمان بسیار دارد . و چه بسیار موانع دیگری که گفتن آنها از حوصله ی شما خارج است و همه روزه با آنها درگیرید . شاید بیان تجربه شخصی ام در این زمینه خالی از لطف نباشد . چند سال پیش تصمیم گرفتم با تمام مشکلاتی که وجود داشت و به هر صورت ممکن روش دانش آموز محوری و روش فعال را در کلاس های سال اول و در درس ریاضی 1 اجرا کنم . همان هفته ی اول با اعتراض دانش آموزان روبه رو شدم . اما من مصمم بودم . پس از حدود یک ماه با تذکرمحترمانه ی مدیر روبه رو شدم . اما من مصمم بودم . مدتی نگذشت که پای والدین هم به مدرسه کشیده شد اما گوش من بدهکار این حرف ها نبود، والدین دست به دامن اداره شدند و توصیه های همکاران اداری به مدرسه سرازیر شد با این پیش فرض که؛ درست است که ما کارمندیم ولی قبلا معلم بوده ایم و این چه روشی است که نه دانش آموز راضی است و نه والدین و نه مدیر و.... ومن نتوانستم آنها را توجیح کنم که این همان روشی است که طبق فلان بخشنامه توصیه می کردید که چون دوره اش را دیده اید ملزم به استفاده از آن هستید و از کلاس هایتان بازدید می شود و غیره . شاید هم موقع ارسال بخشنامه اصلا آن را نخوانده بودند یا خوانده بودند وبه معنایش پی نبرده بودند .!!!! اما من مصمم بودم . والدینی که از اداره هم نا امید شدند و قدرتش را هم داشتند همان وسط سال دانش آموزان شان را از کلاسهای من بردند . خلاصه یک ترم پر از سوهان روحی و عصبی گذشت . کوس رسوایی مرا در گوش ندادن به توصیه های مدیر و بد رفتاری با والدین زدند .ومن دیگر برای ترم بعد انرژی نداشتم و از پا ی در آمدم و به همان روش سخنرانی به تدریس ادامه دادم . به کنکاش در مورد روش های تدریس ریاضی در کشورهای دیگر پرداختم و متاسفانه به این نتیجه رسیدم که در اغلب کشورها ( تا آنجا که برای من قابل دسترس بود ) ؛ گرچه رویکرد برنامه درسی ریاضی به سوی روش فعال تغییر کرده ، ولی تغییر شیوه تدریس خیلی کند است . با اینکه آموزشگران ریاضی استفاده از شیوه های متفاوت تدریس را توصیه می کنند ، ولی معلمان استفاده از روش سخنرانی را ترجیح می دهند . مدت هاست که تلاش می کنیم استفاده از رایانه را در تدریس دروس بکار بریم که تا به حال در درس ریاضی موفق نشده ایم و من با بررسی این موضوع در آموزش ریاضی اغلب کشورها دریافتم که در کشور های دیگر نیز خط مشی مشخصی در رابطه با استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند کامپیوتر و ماشین حساب در کلاس های درس وجود ندارد و استفاده از آنها فقط به علاقه معلم بستگی دارد . ولی استفاده از این وسایل در آینده اجتناب ناپذیر است . راهکار عملی چیست ؟ 1-اگر روش تدریس باید عوض شود باید زیر بنایی عمل شود . یعنی دانش آموزی که من می خواهم به روشی نوین به او درس بدهم باید از ابتدایی دروسش را با این روش آموخته باشد . زمانی که در سن 15 سالگی به کلاس من می آید ؛ شالوده ی یا دگیری ذهنش شکل گرفته و پذیرای روش جدید یادگیری نیست . 2-همه ی همکاران باید همزمان از روش های جدید فعال استفاده کنند تا کلاس دیگران گریزگاهی برای دانش آموزان گریزان از فعالیت کلاسی نباشد . 3-معلم باید آزادی عمل داشته باشد تا گاهی کلاس را در فضاهای باز مثلا حیاط مدرسه برگزار کند و حتی شکل ها و حتی فرمول های مهم مثل اتحادها را با همکاری دانش آموزان روی زمین بکشند . تا کلاس ریاضی از خمودگی و خشکی خارج شود . جدیدترین روش یادگیری ریاضی در دنیا چیست ؟ دربرخی از کشورها ی غربی به این نتیجه رسیده اند که می توان با استفاده از بازی های رایانه ای به دانش آموزان ریاضی را یاد داد . به این ترتیب که سئوالات ریاضی کلید ورود به مراحل دیگر یک بازی رایانه ای باشد . مثلا پس ازهر مرحله بسته به درس مورد نظربه عنوان مثال یک سئوال انتگرال پرسیده می شود ، دانش آموز مجبور است برای ادامه ی بازی حاصل را به دست آورده و در جای مخصوص بنویسد ، و اگر پاسخ درست باشد بازی ادامه پیدا می کند . که البته در خوب و مدرن بودن این روش و هم تراز بودن آن با فن آوری روز دنیا هیچ شک و شبهه ای نیست و البته اشکالات احتمالی آن نیز در عمل مشخص خواهد شد . اما ناگفته پیداست که برای به مرحله ی عمل در آوردن این روش در ایران چند سال و شاید هم یک قرن فاصله داریم . برای عملی شدنش نه یک کارگاه کامپیوتر (که اغلب مدارس ندارند ) بلکه باید همه ی کلاسها به این فن آوری روز مجهز باشند . معلمین باید به علم رایانه وقوف کامل داشته باشند . دانش آموزان باید روش استفاده از آن و حتی بازی با آن را بدانند . و مهندسین نرم افزار جواب سئوالات ریاضی کتب درسی را کلید مراحل بازی های رایانه ای قرار دهند که با این همه تنوع و وسعت ریاضی دبیرستان شاید وصول به این هدف امری محال باشد . بنابراین گفتن صد سال فاصله با این هدف اغراق آمیز نیست . ولی شاید اجرای آن در ساعات ریاضی مدارس ابتدایی دور از ذهن نباشد . به هر حال باید از جایی شروع کرد . به امید آن روز

دانلود مجموعه سرود های ویژه ماه مهر و بازگشایی مدارس

دسترسی این فایل (http://www.shaparack.ir/download/mp3/Hamshagerdi-Salam.zip)دانلودسرود هم شاگردی سلام960 Kb
دسترسی این فایل (http://www.shaparack.ir/download/mp3/baz-ham-aval-mehr.zip)دانلودسرود باز هم اول مهر2343 Kb
دسترسی این فایل (http://www.shaparack.ir/download//mp3/boye-mah-mehr.zip)دانلودسرود بوی ماه مهر و مدرسه234 Kb
دسترسی این فایل (http://www.shaparack.ir/download/mp3/madreseha.va-shode.zip)دانلودسرود مدرسه ها وا شده1506 Kb
دسترسی این فایل (http://www.shaparack.ir/download/mp3/ey-madrese-salam.zip)دانلودســرود ای مــدرســه ســلام1101 Kb